Image and video hosting by TinyPic Image and video hosting by TinyPic

środa, 25 lipca 2012

Co to jest cola?

Co to jest cola, czyli półgodzinna gadka o niby oczywistej rzeczy, ale jak się okazało nawet w tej uniwersalnej, wydawałoby się, nazwie kryje się nieścisłość.

Jak Jesús zobaczył moją pomadkę o zapachu/smaku coli, powiedział, że wcale nie pachnie jak cola, tylko jak cynamon. Dla nas cola to jedynie skrót od CocaColi i wszystko co jest o smaku czy zapachu coli odnosi się do tego. Dla Kolumbijczyków, jest to koniecznie CocaCola. Cola/Kola bowiem to zupełnie inna rzecz...
Cola to esencja smakowa, którą można kupić i wymieszać z wodą i/lub mlekiem, którą nadaje się smak raspao, i w końcu która jest jednym ze smaków wspomnianej w innej notce gaseosy. Jak w knajpie z mamą Williego zamówiłyśmy gaseosę o smaku coli, to myślałam, że mama Williego po prostu na wszelkie gazowane napoje woła cola. A potem, gdy kupiliśmy raspao, i gdy go posmakowałam, to myślałam, że sprzedawca się pomylił :D (są tacy nierozgarnięci, że to była bardzo możliwa opcja :P)
I żeby było jasne - cola nie smakuje jak CocaCola. Nie umiem powiedzieć, jak smakuje :D Zobaczcie filmik, jak przygotowuje się napój z coli. Marka Lina jest tutejsza, z Barranquilli.

Pragnę jeszcze tylko dodać, że tak, jak na tym filmiku szykuje się tutaj (prawie) wszystkie soki w domu :) Jak obejrzałam ten filmik, to poczułam się zaskoczona, bo jakiś czas wcześniej postępowaliśmy podobnie z Jesusem szykując sok z morwy do obiadu :D

Mam problem z galerią na Picasie, chyba skończyła mi się tam pamięć ;/ Postaram się powrzucać zdjęcia do bieżących notek :) Oprócz tego wrzuciłam dwa filmiki z pochodu z Dnia Niepodległości (na dole strony).

1 komentarz:

  1. wywiązuje się też czasami na ten temat dyskusja lingwistyczna, bowiem w wielu krajach (m.in. Meksyk, Argentyna) popularnym jest powiedzenie 'una coca por favor'. W Kolumbii ludzie się bardzo dziwnie patrzą ze względu na uwarunkowania historyczne ^^.
    a cola to z kolei ogon i kolejka, więc una cola też nie powiesz.. :)

    OdpowiedzUsuń